Sebab malas nak bercinta

Assalamualaikum dan selamat pagi..
Awal jugak la kan dapat idea nak blogging ape hari ni..
Sebenarnya, dah terfikir nak tulis pasal perkara ni dari semalam lagi..
Sila rujuk entry title, Malas nak bercinta..

Ye, itulah perasaan sejujur nya dari aku..
Lama dah aku asyik fikir pasal ni..
Setiap kali aku akan encounter perkara macam ni kat facebook..
Contoh:- chat dari orang baru kenal:hai, u buat ape? tinggal mane? really? jauhnya.. lau xboleh kita pegi jalan jalan..
Haishhh.. baru kenal dah nak ajak keluar? Seriously? Jem otak aku..

Banyak aje sebab kenapa aku tak nak bercinta..

Pertama, aku malas nak pegi dating.. boleh pulak macam tu kan..
Ye lah, aku cuma nak kurangkan dosa ayah dan abang aku..
Aku tak nak jadi wanita yg mengheret lelaki ke neraka..
Aku tak kisah pon orang nak kata aku old fashioned ke hape..
Aku segan, malu dan seangkatan dengannnya dengan lelaki sebenarnya..

Kedua, aku malas nak gayut ke hape lame lame, sms lagi aku malas..
Sebab aku pernah buat mistake dan aku tak nak ulang balik..
Amatlah merugikan diri aku, last-last ape pon tak ke mana..
Kalau orang tak reply mesej aku lagi aku hangin..
So, better avoid benda benda macam ni..

Ketiga, aku manusia yang kuat cemburu..
Serius, aku tak boleh tengok perempuan lain mengada ngada dengan orang yg aku suka..
Perkara ni jugak akan menyebabkan aku kurang sabar dan terus merajuk..
Paling teruk aku akan mengamuk dan si dia akan naik boring..
Ini jugak akan membawa ke perkara yg ketiga tadi..

Keempat, aku tak percaya bercinta lama-lama akhirnya akan kahwin jugak..
Kalau ye tak pe la kan, kalau putus di tengah jalan?
Nak kena tanggung perasaan frust bercinta tu lagi..
Aku dah tak sanggup, sia-sia aje kan, nangis untuk benda yg bukan milik kita..
Sampai sekarang nak lupakan seseorang ni sangat lah susah tapi aku cuba jugak..

Kelima, aku seorang yang sangat choosy.. aku tak tipu..
Kalau boleh aku nak orang tu bukan setakat lelaki..
Tapi kena la pandai jaga penampilan, bergaya, looks does matter to me..
Kenapa? Sebab aku akan tengok muka tu kan.. tak boleh la aku je yg maintain..
Yang paling aku tak suke ialah hisap rokok, kalau betul syg aku rokok tu mesti boleh buang kan?

Keenam, kalau betul suka aku masuk meminang terus je boleh tak?
Aku akan make sure yg aku dah kenal orang ini terlebih dahulu..
Takde la main terjah je kan, silap hari bulan naya je kan..
Aku sekarang takde nak fikir kaya ke hape.. kahwin mewah, tapi akhirnya berakhir ditengah jalan pon tak boleh jadi..aku paranoid..
Yang penting orang nya tahu bila nak rendahkan ego, tak boleh semua dia je nak menang..
Lagi, aku tak sanggup tunggu orang sebab usia bagi seorang perempuan tu sangat berharga..
Lelaki yg dah berusia boleh ada lagi perempuan nak kahwin kan..
Perempuan yg dah tua? tak tau..
Aku pon tak nak menyusahkan sesiapa yg bakal jadi suami aku..
Tak de la mahal mahar nya, setakat cara yg indah dalam Islam pon dah cukup..

Pendek cerita, kalau dia betul betul faham erti Islam, dia akan tahu ape seorang perempuan inginkan.. :)

Ulasan

  1. hahahaha... adakah masuk meminang masa belajar sekarang ini anda akan berfikir dahulu.. jika setuju anda akan menerima???

    BalasPadam
  2. jika si dia itu telah mempunyai pekerjaan yg tetap.. punya simpanan duit utk perbelanjaan, jika tiada halangan, dengan izin Nya insyaallah :)

    BalasPadam
  3. bagaimana pula jika seorang yang datang meminang tiada pekerjaan tetap tapi pekerjaan sambilan sahaja yang dia ada? dengan kerja sambilan yang dia lalukan mana tahu ada banyak duit simpanan untuk perbelanjaan keluarga,,, awak terima ke orang macam ni?

    BalasPadam
  4. adalah lenih baik jika mempunyai pekerjaan yg tetap.. dan perkara yg baik tidak ditangguh terlalu lama..

    BalasPadam
  5. hmmmm... jika taraf yang datang meminang itu hanyalah pelajar yang tidak mempunyai pekerjaan tetap... tapi memang seorang yang suka melalukan kerja sambilan untuk menampung hidup dia masa ini... orang yang begini tiada ciri2 yang boleh untuk awk menerima sebagai bakal suami?

    BalasPadam
  6. seeloknya si dia sudah mempunyai pekerjaan yg tetap. sekian.

    BalasPadam
  7. NICE BLOG....pakjoe nk bg tau nie pakjoe ada byk lg tip blog yg nk bg kt tuan blog jemput siggah ke laman blpg pakjoe jgn lpa tau sbb pakjoe dh follow

    BalasPadam
  8. no komen..tapi bagus artikel ni.. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Tulis dan kongsikan fikiran anda.

Catatan popular daripada blog ini

Kisah Terseliuh Lutut Yang Dahsyat

Product Review : D'Herbs Set Lunas R'sdong

Kulit Yang Sihat Impianku